Doorzichtiger kan het niet. Donderdag stond er een advertentie in het
NRC Handelsblad (pagina 2) van ACT
(een lobby-organisatie van microsoft)
waarin een Britse firma vraagt om voor softwarepatenten te stemmen. De
firma in kwestie, Tribeka Ltd,
is ondertussen een bekend voorbeeld dat ook door andere astroturfing
campagnes gebruikt is. Een paar interessante observaties:
- Blijkbaar was het niet haalbaar om Nederlandse MKB-bedrijven te
vinden die in de krant wilden pleiten voor softwarepatenten.
- Tribeka Ltd heeft nog niet eens een toegekend softwarepatent. Het
is dan ook onmogelijk dat ze er op dit moment al afhankelijk van zijn. Ze
hebben wel 2 aanvragen (EP1536385
en EP1145173) voor zuivere business method softwarepatenten, wat nog maar
eens aantoont dat deze richtlijn niet alleen over software in
wasmachines gaat.
- ACT staat alom bekend als een
lobby-club voor Microsoft. Laatstgenoemde durft natuurlijk niet
onder eigen naam publiekelijk voor softwarepatenten pleiten.
- Het is vrij uniek dat lobby-organisaties zich via krantenartikels
richten tot Europarlementariërs om te zeggen wat ze moeten
stemmen. Het geeft aan wat voor een enorme budgetten de achterliggende
multinationals er voor over hebben om hun monopolie veilig te stellen.